Christine Keeler
2006

13 panneaux
l'ensemble : 155 X 524 cm

acrylique sur panneaux

A : Carte de Maryon Park , 70 X 70

B : Texte d’une interview de Modiano (1), 50  X 100         

C : Couple Blow-up, 155 X 100         

D : Alice through the looking glass, 100 X 150                        

E : Couverture du livre de Patrick Modiano   30 X 30

F : Couverture du livre sur l’affaire Profumo      30 X 30

G : Texte d’une interview de Modiano (2), 70 X 100         

H, I & J : Portrait de Christine Keeler, 45 X 45

K, L & M : Portrait de Vanessa Redgrave, 45 X 45

    

Le polyptyque Christine Keeler réunit différents éléments, des indices :

  La ressemblance physique entre Christine Keeler et l’actrice Vanessa Redgrave telle qu’elle fut transformée pour son rôle de la femme énigmatique du film d’Antonioni Blow-up.

Christine Keeler, cette beauté sixties qui fut compromise dans un scandale à propos de ses liaisons avec un ministre britannique et un attaché militaire soviétique, ce que l’on appela l’Affaire Profumo.

Par ailleurs, Patrick Modiano évoqua dans son roman Du plus loin de l’oubli, quelques figures mêlées à l’affaire et évoqua cet emprunt au cours d’une interview. Deux extraits de l’interview, en partie contradictoires quand à leur rapport au réel, sont ici copiés :

 Pourquoi toujours cette distance ? Pourquoi toujours le passé ?  P.M. : Il est très rare de pouvoir raconter les choses sur le moment parce qu’il faut toujours avoir un certain recul. Sentir le temps qui s’est écoulé. Ce qui me motive pour écrire, c’est de trouver des traces. Ne pas raconter les choses de manière directe, mais que ces choses soient un peu énigmatiques. Retrouver les traces des choses, plutôt que les choses elles-mêmes. C’est beaucoup plus suggestif que lorsqu’on aborde les choses de face. Comme une statue mutilée…on a tendance à la reconstituer. La suggestion est plus grande.

 Pourquoi éprouvez-vous le besoin de vous passer de la fiction ?  P.M. : Si on faisait une radiographie de mes romans, on verrait qu’ils contiennent des pans entiers de l’affaire Profumo ou de l’affaire Christine Keeler, ou du rapt du fils Peugeot… J’aimerais aborder les choses de manière plus frontale, sans avoir besoin de ce tissu de la fiction.

Lewis Carroll, dans Through the looking glass, fait passer Alice de l’autre côté du miroir.

Le parc de Londres, Maryon Park, où a été tourné Blow Up est coupé en deux et possède comme un double de lui-même : Maryon-Wilson Park.

Ces différents univers, politiques, littéraires, cinématographiques et sociologiques se retrouvent dans le polyptyque. Les thèmes abordés en arrière plan transcendent pourtant ces coïncidences : ce sont ceux du double : Redgrave, double de Keeler ; du rapport de la réalité à la fiction, du réel à l’imaginaire : l’affaire Profumo et le roman de Modiano ou le film d’Antonioni ou encore la seconde Alice qui traverse le miroir passant de la réalité au pays des merveilles… C’est aussi la question de l’existence d’une personnalité humaine, de la possibilité de sa persistance au cours d’une vie au travers des changements. On pourrait ajouter que la famille Maryon-Wilson dont le parc porte le nom était propriétaire des terrains sur lesquels fut construite la maison que Freud occupa durant son exil londonien.

Christine Keeler

A :  Map of  Maryon Park (London)           70 X 70   cm 28 X 28 inches
B :  First extract from a interview of the writer Patrick Modiano      50 X 100 20 X 40  
C :  Film still from Antonioni’s film Blow-up    155 X 100 62 X 40
D :  Tennyel’s illustration  for Alice through the looking glass   100 X 150 40 X 60
E :  Book cover of Patrick Modiano’s book Du plus loin de l’Oubli      30 X 30  12 X 12
F :   Book cover ofP. Knightley and C. Kennedy’s  book on the Profumo affair   30 X 30  12 X 12
G :  Second extract from a interview of the writer Patrick Modiano      7 0 X 100 28 X 40
H, I, J   Six portraits of Christine Keeler and Vanessa Redgrave photographed  
& K, L, M  : at different moments of their life       45 X 45  18 X 18
  
 
       
The polyptych Christine Keeler is the meeting point of various elements and clues :
- The likeness between Christine Keeler and Vanessa Redgrave, physically transformed by Antonioni, as if he wanted the actress to look like Christine Keeler. The social position of the man seeming somewhat mysterious and having to remain secret.
- Christine Keeler, the girl who was involved in the Profumo Affair, after she had a relationship with both a British minister and a Sovietic military attaché.
- In his novel, Du plus loin de l’oubll, the writer Patrick Modiano evokes several figures involved in the scandal and he later mentioned this borrowing in an interview.
- In this interview, the two extracts show partially contradictory statements about Modiano’s position towards reality :

Why do you always put a distance, why do you always write about the past ?
 P.M. : It is very difficult to manage to write about things as soon as they happen because it seems necessary to have some kind of hindsight. You must feel the time has passed. Finding traces is really what motivates me to write.  I can’t write directly about things, I need them to seem rather enigmatic. One must find the traces of things rather than the things themselves. It is much more evocative than when you tackle things fullface. It is like a mutilated statue, you tend  to reconstruct it. Suggestion is stronger.
Why do you feel like doing without fiction ?
 P.M. : If my novels were X-rayed, whole parts of the Profumo Affair, the Christine Keeler affair or the kidnaping of the Peugeot son would suddenly appear... I would like to tackle things in a more frontal way without having to use the framework of  fiction.

- In his book Through the looking glass, Lewis Carroll makes Alice go through the mirror, just as a spy, going from one world to the other.
- Maryon Park was the London park where Antonioni’s film Blow-up was shot. This park has two parts, the second part being a sort of double of the first one : Maryon-Wilson Park.

Various worlds : politics, literature, cinema and sociology meet in the Christine Keeler polyptych. However, behind these different worlds other themes are underlying  : the double, V. Redgrave appears as a double of C. Keeler. The relation between reality and fiction as in the Profumo affair or between reality and fantasy as in Alice going through the mirror. It is also a matter of wondering what is a person and a way to question what makes a human being through the changes of  time and places.

Another clue is that the Maryon-Wilson family, who’s name is borne by the park, used to own the grounds in north London where was built the house where Sigmund Freud lived during his exile in England.








exposition Quand je serai petite, 2010-11, Musée des Beaux-Arts de Calais

exposition Christine Keeler, 2006-07, galerie La Blanchisserie, Boulogne-Billancourt